FAQ (Frequently Asked Questions)

Wat is het verschil tussen ‘Proper Nest’, ‘Operatie Proper’ en ‘Propere Pionier’?

'Proper Nest'  is het nieuwe scholenproject van IDM (een digitaal vervolg van het oude scholencharter) waarbij inschrijving en rapportering dient te gebeuren via www.propernest.be. Hier kies je minstens 5 verschillende acties waaraan de school zal werken. Deze acties gaan verder dan alleen de zwerfvuilacties van Operatie Proper. Wie deze acties tot een goed einde brengt, verdient op het einde van het schooljaar een laag van zijn 'Proper Nest'. Zo bouw je jaar na jaar verder aan je nest. Na 5 geslaagde schooljaren, heb je een volledig nest gebouwd en zal de school aan het einde van de rit extra beloond worden. Maar die beloning houden we nog even geheim.

'Operatie Proper'  is een project van Mooimakers, in samenwerking met IDM en is een aanvulling op 'Proper Nest'. Inschrijving en rapportering gebeurt via de website van Mooimakers, bij de link naar Operatie Proper.  Wie meedoet kiest ervoor om maandelijks de terreinen op en rond de school proper te maken. Een foto en een klein woordje uitleg kan je nadien posten als bewijs. Deelnemen aan Operatie Proper kan via deze link.  Wie buiten de inspanningen voor Proper Nest ook hierin slaagt, wordt op het einde van het schooljaar extra beloond door IDM en Mooimakers met een mooie geldcheque (3 euro per leerling, met een maximum van 1500 EUR per school). 

 

‘Propere Pionier’  is het project van IDM waarbij vrijwilligers een bepaald gebied zwerfvuilvrij maken en houden.  Deze ‘Propere Pioniers’ zijn vaak individuen, maar kunnen ook verenigingen of scholen zijn. Stapt jouw school in Operatie Proper, dan worden jullie automatisch ‘Propere Pioniers’. Hiervoor moeten jullie dus geen extra registratie doen.

Tegen wanneer moeten we 5 verschillende acties gekozen hebben?

Je dient 5 verschillende acties te kiezen vóór 1 maart . De organisatie/inplanning ervan dient te gebeuren vóór 15 mei.

Tegen wanneer moeten de gekozen acties gerapporteerd worden?

Rapportering moet gebeuren vóór 1 juni, zodat IDM de acties nog kan nakijken en we jullie de behaalde laag van jullie Proper Nest nog vóór het einde van het schooljaar kunnen overhandigen.

Kunnen we tijdens het schooljaar ook nog acties toevoegen? Want er zijn collega's die wel nog materiaal willen ontlenen en activiteiten zullen doen, maar die nu nog niet concreet kunnen zeggen wanneer dat zal zijn. 

Tijdens het schooljaar kan je gerust nog acties toevoegen, maar het is wél de bedoeling dat je minstens 5 acties kiest vóór 1 maart . De gekozen acties moeten ingepland/georganiseerd worden vóór 15 mei, en gerapporteerd worden vóór 1 juni (adhv één of meerdere foto(‘s) en een woordje uitleg). Als jullie aan al deze voorwaarden voldoen, dan verdienen jullie een laag van jullie Proper Nest.

Als jullie nà 1 maart nog acties willen bijkiezen, is dat zeker geen probleem als jullie reeds meer dan 5 acties hebben gekozen. Je mag zoveel acties kiezen als je zelf wil.

Kunnen wij voor de opruimacties zwerfvuilmateriaal ontlenen?

Ja, dit kan via een mailtje naar propernest@idm.be. Jullie kunnen grijpstokken, fluohesjes en handschoenen aanvragen (zowel voor kinderen als volwassenen), alsook PMD- en restafvalzakken.

Moeten we het zwerfvuilmateriaal telkens opnieuw aanvragen? Of kan het materiaal hier op school blijven (zodat we opruimacties kunnen plannen naargelang het weer)? 

Voor een éénmalige opruimactie leveren wij materiaal en komen wij dit nadien terug ophalen. Als jullie kiezen voor deelname aan Operatie Proper, dan leveren wij het materiaal bij jullie en dan blijft het ook op de school gedurende het hele schooljaar (of meerdere schooljaren indien jullie telkens opnieuw intekenen voor Operatie Proper).

Hoe moet ik een uitgevoerde actie van Proper Nest rapporteren?

Als je een actie uitgevoerd hebt, dan dien je hiervoor als bewijs één of meerdere foto(‘s) en een woordje uitleg te geven. Ga hiervoor naar het tabblad ‘Mijn acties’. Bij ‘Acties nog te voltooien’ kies je de actie in kwestie die je wil rapporteren door op de knop ‘Aanpassen’ te klikken. Vervolgens kan je hier één of meerdere foto’s uploaden en schrijf je een woordje uitleg onder ‘Vertel ons wat meer over deze activiteit’. Vervolgens klik je op de knop ‘Rapporteer’. OPGELET: ENKEL als je BEIDE verplichte velden (foto + woordje uitleg) ingevuld hebt, zal deze actie gerapporteerd worden en te zien zijn onder jullie ‘Volbrachte acties’.

Wanneer is een actie ‘Goedgekeurd’?

Van zodra jullie een actie gerapporteerd hebben, verschijnt dit onder jullie ‘Volbrachte acties’. IDM zal dan deze actie beoordelen en goedkeuren indien jullie deze tot een goed einde hebben gebracht.

Indien jullie tijdens het schooljaar 5 goedgekeurde acties verzameld hebben, verdienen jullie een laag in jullie Proper Nest.

Wat verdien ik bij een deelname aan Proper Nest?

Bij Proper Nest verdienen jullie, na 5 goedgekeurde acties per schooljaar verzameld te hebben, een laag van jullie Proper Nest en na jullie eerste deelname ook een mooi schoolpoortbord.

Op dit bord zal ook duidelijk worden dat jullie laag per laag aan jullie eigen Proper Nest bouwen. Iets om naar uit te kijken dus!

Bovendien voorzien we op het einde van het traject nog een extra beloning.

Wie nog een stap verder gaat en ook in Operatie Proper stapt, kan jaarlijks een financiële beloning verdienen.

Ik heb acties aangeduid waarbij ik materiaal nodig heb (afvalknaller, zwerfvuilsjoelbak,…), maar hoe vraag ik dit materiaal aan?

Materiaal aanvragen kan je via de stappen onder tabblad ‘Doe mee!’ of via https://propernest.be/nl/doe-mee/reserveer-materiaal

Alle acties waarvoor je materiaal nodig hebt, staan daar gegroepeerd. Per actie kan je het materiaal aanvragen door te klikken op ‘Bestel materiaal’. IDM zal dan bekijken of het materiaal beschikbaar is op de door jullie aangegeven dag(en). We sturen jullie nog een mailtje ter bevestiging.

Ik heb materiaal aangevraagd om een actie te kunnen volbrengen, maar moet ik dit zelf ophalen? Of levert IDM dit op school?

 Alle materiaal wordt door IDM aangeleverd en teruggehaald op de door jullie aangegeven data BEHALVE de herbruikbare bekers en mobiele vaatwasser. Deze dienen jullie ZELF op te halen en terug te leveren, TENZIJ jullie deze ontlenen in combinatie met educatief materiaal.

Wat moeten we doen met het ingezamelde afval van een zwerfvuilactie? Moeten wij dit in onze schoolcontainers deponeren?

Het ingezamelde afval komen wij bij jullie ophalen. Van zodra je een aantal volle zakken hebt staan, stuur je een mailtje naar sylvie.rogiers@idm.be met vermelding van het aantal zakken en waar de zakken precies staan