Waan je op de kermis en vis sorteereendjes

Maand waarin actie volbracht werd: mei 2023.

De school vertelt:

"De kindjes mochten elk 1 verpakking meebrengen. Zo hadden we 23 materialen om te sorteren in de vuilnisbakjes, voor elk kindje uit de klas 1 materiaal ( vandaar ik niet alle badeendjes gebruikt heb, dit was vorig jaar te moeilijk).

Elk materiaal werd gegooid in de grote blauwe schelp, dit was zogezegd de zee.

De zee was dus vol met afval! En.... wij hebben de zee netjes opgeruimd!

Verhaal: schaap zwemt niet -> werd gekoppeld aan deze activiteit. Schaapje kon niet in de zee zwemmen omdat er heel wat afval in lag.

Op elk materiaal dat in de zee gegooid werd kleefden we een getalletje van 1 tem 23, zo oefenden we ook de cijfertjes !

De badeendjes werden gezamenlijk gesorteerd: alle eendjes tot en met 23 mochten in het bad, de andere eendjes mochten niet meedoen. Kleuters die sterk waren in rekenen vonden dit een uitdaging. Vb. werd er spontaan gezegd : eendje 24 mag niet meedoen want dat is er eentje te veel! Knap he!

Om beurt en met de 4 hengeltjes tegelijk mochten we nu een badeendje vissen: welk getal staat er op de onderkant van het eendje? Bijpassend werd in de zee het materiaal gezocht waar hetzelfde nummer op stond.

Nu sorteren we het in de juiste vuilnisbakjes ( hierop stonden de pictogrammen uit de werkbundel van schaapje zwemt ( niet )

de pictogrammen op de vuilnisbakjes kleven was dus ook een activiteitje ( vuilnisbakjes bespreken en welke pictogrammen horen hierbij )

Op het einde was de schelp leeg dus de zee was goed opgeruimd

De juf ging nu toveren met het boekje ( eens schudden en een toverspreuk zeggen ) en las het verhaaltje voor: schaap zwemt! Sommige kindjes hadden de juffen truc door, en zeiden juf je hebt het boekje gewoon omgedraaid, voor anderen bleef dit een raadsel dat nu ineens in het boekje ook alles opgeruimd was.

Ziezo, opgeruimd staat netjes!"